3 tips til at være en bedre leder
1. Lyt til dine medarbejdere
En af de vigtigste ting man kan gøre som leder, er at lytte til sine medarbejdere. At lytte at kan være svære end man tror, og at lytte på en ordentlig og oprigtig måde er nærmest en videnskab. Sørg for at du forstår, og ikke sætter dig over dine medarbejdere. En god forståelse for deres problemer og forslag, kan være med til at skabe et sundt arbejdsmiljø. Det lyder som et simpelt råd, men det er her du finder en af hemmelighederne ved at være en god leder.
2. Vær konsekvent og ærlig
Det værste du kan gøre som leder er at pakke tingene ind. En god leder taler så medarbejderne forstår det. At pakke tingene ind kan skabe misforståelse, usikkerhed og et dårligt arbejdsmiljø. Er du ikke konsekvent og ærlig, så er det her folk begynder at snakke i krogene – for hvis du ikke tør at sige tingene lige ud, er du så overhovedet til at stole på?
3. Brænd for at blive en bedre leder
Ingen ledere er perfekte, og det værste du kan gøre som leder er at tro du er den perfekte leder.. det er du ikke. Brænd for at blive en bedre leder hver dag, for når du forsøger at udvikle dig, så kan det mærkes hele vejen rundt, både blandt dine medarbejdere og hos dig selv. Som at træne pasninger for at blive en bedre tekniker til fodbold, så skal du også træne dine lederegenskaber. Det kan du f.eks. gøre ved at omgås med andre ledere, eller folk der er bedre end dig selv, og her spiller netværk en stor rolle. Skab dig et godt netværk, snak med folk om det at være leder og tag ved lære. Du kan også se videoer på YouTube om at være en god leder – prøv f.eks. at få inspiration af Simon Sinek.