Måder at markedsføre sin virksomhed på – både online og offline
Markedsføringen af en virksomhed er alfa omega. Hvis ingen ved, at du eksistere, så kan alt andet jo være ligegyldigt. Netop derfor sagde Bill Gates på et tidspunkt, at hvis kan hun havde 1 dollar tilbage, så ville han bruge den må markedsføring.
Når vi snakker om markedsføring, så findes der jo rigtig mange forskellige måder, at markedsføre sin virksomhed på. Du kan gøre det online – som er ekstremt populært disse dage – men også offline.
Tiderne har ændret sig
For 30 år siden var aviserne, blade og tv de som dominerede marketingverdenen. Jeg vil næsten vove at påstå, at det har ændret sig en del. Online markedsføring – i al fald i Danmark har overtaget når det kommer til penge brugt af virksomheder.
Dog er offline marketing langt fra dødt, men der bliver nok mindre og mindre af det i fremtiden.
Muligheder med online markedsføring
I virkeligheden er det jo kun fantasien der sætter grænser for markedsføringen online. Selvfølgelig er der også et økonomisk aspekt i det, men mulighederne på internettet er jo uendelige.
Lad os lave en liste med mulighederne;
- Sociale netværk. Her er der tale om eksempelvis Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, TikTok, LinkedIn for ikke, at tale om YouTube, Twitch og andre sociale platforme. Sociale netværk giver dig en omfattende mulighed for, at annoncere direkte til din målgruppe.
- Influencere. Igen er det på sociale netværk eller blogs. Influencers er personer som på den eller anden måde har fået et ry på nettet. Det kan være en person der har 10.000 følgere på sin madblog. Det kan være en personlig træner der har 50.000 følgere på sin Instagramprofil. Her kan markedsføringen ligge i, at man betaler den pågældende influencer for, at reklamere for sig produkt.
- Søgemaskiner. Google, Bing og DuckDuckGo er søgemaskiner som kan bruges til, at markedsføre sig selv på. Du vil så dukke op i søgeresultaterne for visse søgetermer.
- Dette kan faktisk gøres ganske gratis, hvis man ved hvordan. SEO = Søgemaskineoptimering. Stig naturligt i søgemaskinerne.
Her er listet 4 kæmpe muligheder for annoncering. Men der er hundredvis af andre metoder ligeså. Du kan reklamere på nyhedsmedier som eksempelvis BT, Ekstra Bladet og Politiken. Du kan reklamere på blogs. Du kan reklamere i videoer. Du kan reklamere i emails. Der er uanede muligheder i online markedsføring.
Muligheder med offline markedsføring
Det er lidt anderledes med offline markedsføring. Mange vil stadig opleve succes med offline markedsføring. Når der er tale om offline markedsføring, så er der tale om eksempelvis flyers, aviser, blade og andre fysiske reklamer i den dur.
Lad os lave en liste med mulighederne;
- Flyers virker stadig. Stå på gaden og uddel flyers til de som kommer forbi.
- Fjernsyn. Jeg betragter dette som værende offline. Det er ikke en fysisk reklame, men man behøver ikke være på internettet for, at se denne reklame. Man behøver blot et fjernsyn der er tændt.
- Du ser dem stadig rundt omkring. Valgplakater, plakater for loppemarkeder og dyrskuer.
- Aviser og blade. Din postkasse bliver stadig fyldt med reklamer og aviser. Hvis ikke det havde en effekt, ville du ikke modtage dem.
Når man vil reklamere for sin virksomhed er mulighederne mange. Det vigtigste er dog, at få sin virksomhed ud i det fri og vise den frem. Lav et ordentligt produkt og sørg for, at markedsføre din virksomhed i stor grad – så er du nået langt.
Ethvert punkt i denne artikel vil kunne researches. Du vil kunne finde artikler og viden omkring emnerne overalt på nettet.