Giv din virksomhed større synlighed
Især som nystartet virksomhed, kan det være svært at gennemskue præcis, hvad man skal gøre, for at skabe synlighed omkring sit virke. De fleste er klar over at markedsføring er vigtig, men som nystartet er der ofte også tale om et lille budget. Det er derfor vigtigt at undersøge de vigtigste kanaler til at skabe synlighed med det samme og til den rette målgruppe.
Nedenfor kan du læse om, hvordan du indtænker en digital markedsføringsstrategi med de vigtigste elementer, vigtigheden af at fokusere lokalt og opretholde et godt kvalitetsprodukt.
Indtænk digital markedsføringsstrategi
Ingen kan komme uden om digitalisering ved oprettelse af virksomhed i den verden, vi lever i netop nu. I dag foregår næsten alt digitalt, og internettet er blevet stort set uundværligt. Det er derfor også uundgåeligt at indtænke en digital markedsføringsstrategi før alt andet. Dette afhænger igen naturligvis af målgruppen, men selv ældre mennesker er i dag flittige brugere af internettet.
For at skabe synlighed er det første, du skal indtænke, SEO og Add words, der sikrer øjeblikkelig synlighed omkring din virksomhed, når der søges direkte på det, du tilbyder eller på relaterede emner.
Hvis man fx søger på ting som, hvor lang tid er en kat gravid, så skal der øjeblikkeligt komme noget op, der giver svar på spørgsmålet. Når du laver SEO omkring din virksomhed, skal det give mening i forhold til dine produkter og/eller serviceydelser.
Foruden søgningen er det også relevant at indtænke generel online markedsføring via online bannere på hjemmesider som din målgruppe besøger. Det er vigtigt med et genkendeligt logo, som skal printe sig ind på nethinden af din målgruppe.
En online markedsføringsstrategi knytter sig ligeledes nemt til sociale medier, som ligeledes kan være en hurtig og billig måde hurtigt at nå ud til mange mennesker på. Herved bliver din virksomhed synlig for omverdenen.
Fokuser din markedsføring lokalt
Det giver god mening at fokusere sin markedsføring lokalt, når man gerne vil være synlig. Det betyder at markedsføringen fx skal lokalisere sig i den by, eller det område du bor i, alt efter hvad du tilbyder. Fx giver det måske ikke så meget mening at reklamere for en tømrervirksomhed i Nordjylland, hvis virksomheden befinder sig på Lolland. Fokuser derfor din markedsføring lokalt i forhold til det marked du opererer eller ønsker at operere i.
Gode produkter giver god omtale og synlighed
Har man et godt produkt, er det nemt at få god omtale, og det er i princippet den bedste markedsføring, du kan få, når du gerne vil være synlig. Det er jo sjovest at være synlig, hvis folk er tilfredse i stedet for det modsatte.
Som nystartet skal du derfor altid gøre en stor indsats for at være den bedste udgave af dig selv både i forhold til dine produkter/serviceydelser, men også i forhold til den service sin virksomhed giver. Sørg for at være tilgængelig, være fair og give tilbagemeldinger. Derudover skal du sørge for at produktet du leverer, lever op til kundens forventninger, som du selv sørger for at skabe. Hvis dette lykkedes, vil synligheden vokse hurtigere og det vil være for noget godt.