Optimér dine Facebook Ads i dag
75 % af danskerne bruger Facebook dagligt, og netop derfor er det et genialt sted for virksomheder at annoncere og nå ud til deres potentielle kunder. Men at annoncere på Facebook er ikke nemt, og med en støt stigende konkurrence må man skille sig ud for at blive set. Her får du nogle gode råd til at optimere dine Facebook Ads i dag
1. Brug Facebooks målgruppe værktøj til at indsnævre din målgruppe
En fejl mange laver når de annoncerer på Facebook er at de prøver at ramme alle. Dette kan både koste mange penge og meget unødig tid. Med Facebooks målgruppe værktøj kan du indsnævre målgruppen, så din annonce rammer personer som kunne være interesseret i lige netop dit produkt. Herunder kan du vælge geografi, demografi, interesser og livsstil. Ved at indsnævre målgruppen vil du skulle langt færre penge, på at ramme langt flere potentielle købere. Dette er et af de allervigtigste råd, når vi snakker Facebook annoncering – så kend din målgruppe, og kend den helt ned til mindste detalje.
2. Lav forskellige ad sets og splittest
Test dine annoncer, og test den gerne på flere forskellige variationer af din målgruppe. En god tommelfingerregel er at lave mindst 5 forskellige ad sets, der er henvendt til forskelllige variationer af din målgruppe. Herunder kan du så løbende måle hvilke der klarer sig bedst. På den lange bane vil du få en langt bedre forståelse for hvad der virker, og hvad der ikke virker. Kør disse tests i 3-5 dage og begynd så at cutte ned. Fjern dem der klarer sig aller dårligst og fokusér på dem der klarer sig godt. Du har nu en god forståelse for din målgruppes interesser.
3. Gør dit indhold visuelt
Skab blikfang. En stor fejl mange begår er at skrive for meget tekst. Sandheden er at folk gider ikke stoppe og læse en masse tekst, de vil have action. Visualiser din Facebook Ad med enten et billede eller en video. Og det skal være noget der fanger øjet, det skal være noget der får folk til at stoppe op, og noget som giver dem lyst til at vide mere. Brug ikke for meget tekst på dit billede, og gør din video kort men relevant og indholdsrig. Så tro ikke at folk gider at læse din flotte tekst – de vil have action.
4. Call To Action
De bedste Facebook Ads har et klart mål. De forsøger at få seeren til at foretage en handling. Derfor skal din Facebook Ad, uanset hvad, have en Call To Action knap. Dvs. en knap folk kan trykke på for enten af læse mere, eller købe et produkt direkte. Gør det nemt for folk at få mere information, for hvis de først skal til at gå ud af Facebook og åbne deres browser for at få mere information, så har du allerede tabt langt størstedelen af dem.
5. Gør det kort – og skab værdi
Det kan være fristende, at skrive så meget information om dig selv, som muligt i din Facebook Ad, men det er en rigtig dum idé. Gør det kort og kontant, og fortæl folk hvordan du skaber værdi og løser lige netop deres problem. Målet er at vække deres appetit og ikke at gøre dem mætte, inden de overhovedet er kommet ind på din side. Så find på små korte sætninger der beskriver hvilken værdi du skaber – det behøver ikke være sætninger på mere end 3 ord. Så gør det kort – og væk interesse.
6. Social proof – en sikker vinder
Testimonials, anbefalinger, reviews. Brug social proof i din Facebook Ad og gør at folk kan relatere til din annonce. Social proof er et af de aller stærkeste værktøjer inden for markedsføring, og bruger du den i dine Facebook Ads, kan du være sikker på at de vækker folk interesse. Så skal du dog stadig lige have de andre punkter i denne artikel på plads.